الکتروفیلتر یا فیلتر الکتریکی چیست؟

فیلتر الکتریکی (الکترو فیلتر) یکی از بهترین وسایل برای تصفیه هوا، حذف آلاینده ها، گرد و غبار و دوده است. این روش کارایی بالایی در حذف آلاینده ها، گرد و غبار و دوده است. همچنین کارایی بالایی در حذف ترکیبات سمی مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، فرم آلدئید و ترکیبات سمی گازی دارد.

2877b9adee452b23584c727d83fe3239

رسوب دهنده‌های الکترواستاتیکی با حوزه‌های کاربردی بیشمار از باصرفه‌ترین سیستم‌های غبارگیر جهت جدا نمودن ذرات غبار از گازهای صنعتی به شمار میروند. هزینه کارکرد آنها از دیدگاه مصرف انرژی پایین بوده و هزینه نگهداری و قطعات یدکی آنها بسیار کم می‌باشد.

علاوه بر این عمر مفید آنها معمولاً بیش از عمر مفید واحدهای تولیدی بالادست مانند کوره ها، آسیاب ها، خشک کننده‌ها و کولرها است.

0ef7d94195efafc17f5ccb28032c0164

معرفی صنایعی که از ESP جهت غبارگیری می‌توانند استفاده نمایند، به شرح ذیل می‌باشد :

1- کارخانجات تولیدی مانند کارخانجات سیمان، آهک، گچ و … در کوره ها، آسیابها، خشک کننده‌ها و کولرها.

2- دیگ‌های بخار با سوخت ذغالی یا آلی.

3- کوره‌های سوخت زباله و لجن.

4- صنایع تولیدی آهن و فولاد.

5- کارخانجات تولیدی در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ.

شرح کار یک دستگاه الکتروفیلتر:

الکترون‌ها از الکترودهای تخلیه – یا دیسشارژ الکترودها – که با ولتاژ بالای منفی باردار شده اند منتشر می‌گردند. این الکترون‌ها به طرف صفحات جمع کننده حرکت کرده و در مسیر خود با جمع شدن روی ذرات غبار، این ذرات را نیز با بار منفی باردار می‌نمایند. میدان الکتریکی، ذرات باردار را به سوی صفحات جمع کننده ای که ارت دار هستند انتقال داده و ذرات غبار بر روی این صفحات ته نشین می‌گردند. سپس با ضربات منظم چکش غبارهای جمع آوری شده در هاپرها ریخته و از طریق سیستم‌های انتقال مواد جابه جا می‌گردند.

3d67f0ef7d2ffe00308cd81c882d3d25

عوامل موثر در راندمان الکترو فیلتر عبارتند از :

درجه حرارت،جنس و حجم گاز،رطوبت و نوع ذرات

برگشتی الکترو فیلتر واحد یک در سیمان آبیک روزانه حدود 300-200 تن بوده و این مواد مجدداً به عنوان خوراک کوره تغذیه می‌گردد.با توجه به تفاوت آنالیز این مواد با مواد اولیه و ریزی شدید دانه ها،کنترل پروسه تولید از نظر فرمولاسیون با اضافه شدن برگشتی الکترو فیلتر مشکلتر می‌شود.علی الخصوص در واحدهایی که فاقد سیستم بلندینگ (اختلاط) مناسب می‌باشند،این تاثیر بیشتر بوده و بر اثر عدم یکنواختی مواد و تغییرات اجباری در میزان،مصرف سوخت و بار کوره،ایجاد شوک حرارتی نموده و باعث کاهش عمر مفید آجر نسوز و توقف زودرس کوره می‌گردد.در کار فعلی،شناسایی مواد برگشتی الکترو فیلتر شامل ساختار مینرالی و دانه بندی واحد یک مجتمع سیمان آبیک انجام پذیرفته و با استفاده از این یافته‌ها سعی در استفاده مناسب از مواد فوق به عمل آمده است.

51d03166d9cda63abf55afb170ca95bf

گالری تصاویر محصول

فهرست