معرفی کیسه فیلتر غبارگیر و بررسی عملکرد آن

 

معرفی کیسه فیلتر غبارگیر و بررسی عملکرد آن

کیسه فیلتر غبارگیر یکی از مهمترین اجزاء بگ فیلتر است که در سایت دیگ بخار استفاده می‌‌شود. بگ فیلتر که به عنوان فیلتر کیسه‌‌ای، فیلتر غبارگیر و یا فیلتر پارچه‌‌ای نیز شناخته می‌‌شود، وسیله‌‌ای برای کنترل آلودگی هوا و جمع‌‌آوری گرد و غبار است. به عبارت دیگر، فیلتر کیسه‌‌ای ذرات یا گاز آلوده آزاد شده از فرآیندهای تجاری مختلف را از درون محیط اطراف تاسیسات تصفیه می‌‌کند. در واقع، کیسه فیلتر غبارگیر برای کنترل میزان دی اکسید گوگرد و سایر گازهای مضر، درون یک محفظه فیلتر (filter housing) قرار داده می‌‌شود. در حین عملیات دیگ بخار، گازهای آلوده خارج شده از آن، وارد کیسه فیلتر غبارگیر شده و با سطح خارجی کیسه‌‌های فیلتر هوا (مانند لوله) تماس پیدا می‌‌کنند. از آنجا که در انتهای محفظه فیلتر فن‌‌های سانترفیوژ قرار گرفته است، آنها اثر مکشی مداومی را ایجاد می‌‌کنند. بنابراین، هوای آلوده به داخل کیسه فیلتر غبارگیر هدایت می‌‌شود.

سپس، ذرات گرد و غبار با اندازه بزرگتر در سطح فیلتر جمع آوری شده و هوای تمیز از طریق خروجی کیسه بگ فیلتر خارج می‌‌شود. بدین ترتیب عملیات جمع‌‌آوری گرد و غبار موجود در هوا بوسیله کیسه فیلتر غبارگیر به اتمام می‌‌رسد. در اواخر دهه 1970 پس از اختراع پارچه‌‌هایی با قابیلت‌‌های فراوان تحمل دمای بالا کیسه فیلتر غبارگیر به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که این پارچه‌‌های مورد استفاده برای فیلتر کیسه‌‌ای، قادر به تحمل درجه حرارت بیش از 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) بودند. یکی از مهمترین خصوصیات کیسه فیلتر غبارگیر، داشتن راندمان 99٪ یا حتی بهتر برای جمع آوری ذرات مختلف، حتی ذراتی با اندازه بسیار اندک می‌‌باشد. بر خلاف رسوبگرهای الکترواستاتیک که کارایی آنها وابسته به فرآیند و شرایط الکتریکی به طور قابل‌‌ توجهی متفاوت باشد، کیسه فیلتر غبارگیر در شرایط مختلف دارای بالاترین راندمان ممکن است. از این رو، نیروگاه‌‌ها، کارخانه‌‌های فولاد، تولید کنندگان داروسازی، صنایع غذایی، سیمان، مواد شیمیایی و سایر شرکت‌‌های صنعتی اغلب از کیسه فیلتر غبارگیر برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌‌های هوا استفاده می‌‌کنند.

کیسه فیلتر غبارگیر

کیسه فیلتر غبارگیر

نحوه تمیزکاری کیسه فیلتر غبارگیر

کیسه فیلتر غبارگیر با توجه به روش تمیز کردن، به دو نوع اصلی زیر تقسیم‌‌بندی می‌‌شود:

  • تمیز کردن متناوب
  • تمیز کردن مداوم

همانطور که می‌‌دانید، بگ هاوس متناوب از تعدادی محفظه یا بخش‌‌های مختلف تشکیل شده است. به منظور تمیز کردن کیسه فیلتر غبارگیر، هر محفظه با ورود جریان هوای آلوده بسته شده و پس از تمیزکاری، به خط تولید باز می‌‌گردد. به عبارت دیگر، در حالت آفلاین در حالی که هر کدام از محفظه‌‌ها به صورت مجزا از خط تولید خارج شده‌‌اند، جریان گاز آلوده به سمت آنها منحرف می‌‌شود. این مسئله باعث می‌‌شود که از خاموش کردن غیر ضروری فرآیند تولید، در طی چرخه‌‌های تمیز کاری کیسه فیلتر غبارگیر به طور متناوب، جلوگیری شود. این در حالی است که در حالت مداوم، محفظه‌‌های کیسه فیلتر هوای تمیز شده همیشه در حال فیلتر شدن هستند. به عبارت دیگر، در چرخه تمیز کردن کیسه‌‌ها، انفجار هوای فشرده، به صورت لحظه‌‌ای فرآیند جمع آوری گرد و غبار را قطع می‌‌کند. این روش به تمیز کردن جت پالس نیز معروف است. تمیز کردن جت پالس نیازی به گرفتن محفظه آفلاین ندارد. در واقع، روش تمیز کردن بگ هاوس مداوم، برای جلوگیری از خاموش شدن کامل خط تولید در حین تعمیر و نگهداری کیسه فیلتر غبارگیر و خرابی سیستم اولیه طراحی شده است.

علاوه بر این، بگ فیلتر مورد استفاده با توجه به روش تمیز کردن کیسه فیلتر غبارگیر به سه نوع معمول بگ فیلتر پالس جت، جریان معکوس و شیکر طبقه‌‌بندی می‌‌شوند.

مزایای مهم بگ فیلتر

  • امکان انجام سطح بزرگی از فیلتراسیون
  • نحوه ساخت بی نظیر و باز کردن کیسه فیلتر غبارگیر
  • ظرفیت بسیار بالای نگهداری گرد و غبار از طریق استفاده از مواد فیلتراسیون با کیفیت عالی
  • عمر طولانی کیسه فیلتر غبارگیر
  • مصرف انرژی پایین
  • بدون خوردگی
  • پردازش ساده مواد زائد

بگ فیلتر جریان پیوسته

بگ فیلتر جریان پیوسته

تقسیم­ بندی انواع بگ فیلتر در نحوه تمیز کردن کیسه فیلتر غبارگیر

در غبارگیر مکانیکی- شیکر، کیسه فیلتر غبارگیر لوله‌‌ای بر روی یک صفحه سلولی در انتهای محفظه بسته و توسط تیرهای افقی در قسمت بالای دستگاه آویزان می‌‌شوند. در این نوع از بگ فیلتر، گاز آلوده ابتدا وارد قسمت زیرین محفظه می‌‌شود و پس از عبور از فیلترها، گرد و غبار روی سطح داخلی کیسه فیلتر غبارگیر جمع‌‌آوری می‌‌شوند. به منظور تمیز کردن بگ هاوس مکانیکی- شیکر،  نوار افقی قرار گرفته در قسمت بالای محفظه که کیسه فیلتر غبارگیر از آن آویزان شده است، تکان داده می‌‌شود. بدین ترتیب، لرزش تولید شده توسط شافت موتور و بادامک باعث ایجاد امواجی در کیسه فیلتر غبارگیر و جدا شدن گرد و غبار می‌‌شود. گستره دستگاه‌‌های غبارگیر شیکر از اندازه کوچک دستی تا واحدهایی با محفظه بزرگ متغیر است. قابل ذکر است که این دستگاه‌‌ها می‌‌توانند به طور متناوب یا مداوم فعالیت کنند. در بگ هاوس شیکر، نباید هیچ گونه فشار مثبتی در داخل کیسه فیلتر غبارگیر در جریان فرآیند لرزش وجود داشته باشد. در واقع، فشارهای حداقلی 5 پاسکال (0.00073 psi) می‌‌تواند در چرخه تمیز کردن اختلال ایجاد کند. از آنجا نسبت هوا به پارچه در این مدل از غبارگیرها، نسبتا کم می‌‌باشد، بنابراین نیاز به فضای بسیار زیادی دارند. با این حال، به دلیل سادگی طراحی، غبارگیر مکانیکی در صنعت فرآوری مواد معدنی محبوب می‌‌باشد.

در هاوس بگ هوای معکوس، کیسه فیلتر غبارگیر بر روی یک صفحه سلولی در انتهای محفظه نصب و از طریق یک قاب قابل تنظیم در قسمت بالا دستگاه آویزان شده‌‌ است. پس از ورود و عبور جریان گاز آلوده از داخل کیسه فیلتر غبارگیر، گرد و غبار موجود جمع‌‌آوری می‌‌شود. قبل از شروع فرآیند تمیز کاری، عملیات فیلتراسیون در محفظه متوقف می‌‌شود. سپس، با تزریق هوای تمیز به داخل جدا کننده و تحت فشار قرار دادن آن، کیسه فیلتر غبارگیر در جهت معکوس تمیز می‌‌شود. در واقع، فشار وارده باعث سقوط کیسه فیلتر غبارگیر و در نتیجه فرو ریختن گرد و غبار به درون قیف زیر دستگاه می‌‌شود. در پایان چرخه تمیز کردن غبارگیر، جریان هوای معکوس قطع شده و محفظه به جریان اصلی باز می‌‌گردد. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌‌رسد که برای جلوگیری از سقوط  کامل و سایش پارچه در فرآیند تمیز کاری، تعداد زیادی از حلقه‌‌های محکم در فواصل معین به کیسه‌‌های فیلتر غبارگیر متصل می‌‌شوند. در گذشته معمولا از دستگاه‌‌های غبارگیر مکانیکی و هوای معکوس استفاده می‌گردید. این در حالی است که امروزه غبارگیر پالس جت دارای طرفداران بیشتری می‌‌باشد. به همین منظور، در مقالات بعدی ما، این مدل از دستگاه‌‌های غبارگیری به تفصیل شرح داده خواهند شد.  در پایان لازم به ذکر است که ما توانسته‌‌ایم با به نصب و راه‌‌اندازی موفق کیسه فیلتر غبارگیر در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی را ایفا کنیم.

فهرست