فیلترهای هوا علیه آلودگی هوا

فیلترهای هوا علیه آلودگی هوا

هوای شهر تهران به علت انباشته شدن انواع آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیاست.

غلظت سرب، منواکسید کربن و سایر آلاینده‌های موجود در هوا در بیشتر نقاط تهران بالاتر از حد مجاز است. علاوه بر این، گرد و خاک موجود در هوا در بیشتر نقاط تهران بالاتر از میزان مجاز است که همین گرد و خاک نیز سبب آلودگی می‌شود.

گرد و خاک داخلی یک ساختمان معمولاً حاوی مواد مختلفی از جمله باکتری ها، پشم شیشه و سایر مواد محرک، سمی و آلرژی زا می‌باشد که فعالیت‌های ساکنان، باعث جنبش و پراکنده شدن گرد و خاک می‌شود و به دنبال آن، ذرات گرد و خاک یا از طریق تنفس و یا تماس با سطح پوست بر سلامت ساکنان ساختمان تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات هر چند هم که کم باشد، در دراز مدت عوارضی خواهد داشت. برای تمیز نگه داشتن هوای داخلی ساختمان، بهترین و موثرترین راه جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و نیز کاهش تبادل هوایی داخل و خارج ساختمان از طریق بسته نگه داشتن درها و پنجره‌ها است.

با فیلتر کردن هوا می‌توان از میزان آلودگی‌های داخلی کاست. استفاده از فیلترها یا تمیز کننده‌های هوا در سیستم تهویه می‌تواند در کاهش میزان ذرات بسیار مؤثر باشد.

در خصوص ساختمان هایی که در کنار بزرگراه‌ها قرار دارند، می‌توان حداقل طی ساعات پررفت و آمد، میزان ورود هوای خارج را کاهش داد. علاوه بر این، با فیلتر کردن هوا می‌توان از میزان آلودگی‌های داخلی کاست. استفاده از فیلترها یا تمیز کننده‌های هوا در سیستم تهویه می‌تواند در کاهش میزان ذرات بسیار مؤثر باشد. برای تصفیه‌ی آلاینده‌های گاز باید از نوع خاصی از فیلترها استفاده کرد. معمولاً استفاده از این وسایل در محیط‌های تجاری مقرون به صرفه نیست.

انواع فیلترها
فیلتر کوره ای

فیلتر کوره ای، به صورت صفحه‌ی صاف و مسطحی است که ضخامت آن 4 یا 7 سانتی متر است. این نوع از فیلترها به علت جذب ذرات بزرگ، بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ذرات جذب شده به وسیله‌ی این فیلترها معمولاً تأثیر چندانی بر سلامتی انسان ندارند.

فیلتر الکترواستاتیک غیرفعال

نوع دیگری از فیلترها، فیلتر “الکترواستاتیک غیرفعال” نام دارد که دارای بازدهی نسبتاً بالایی در جذب آلرژن‌ها و گرد و غبار هوا می‌باشد.

فیلترهایی با کارآیی متوسط

“فیلترهای چین دار” نوع دیگری از فیلترها هستند که دارای کارآیی بیشتر بوده و آن‌ها را جزو فیلترهایی با “کارآیی متوسط” طبقه بندی می‌کنند. این فیلترها که قادرند مقادیر قابل ملاحظه ای از ذرات ریز و مضر را جذب کنند، ضخامت‌های مختلف دارند که ضخیم‌ترین آنها دارای کارآیی بسیار بالایی است.

فیلترهای نوع الکترونی

فیلترهای نوع الکترونی، نوع دیگری از فیلترها هستند که ذرات را دارای بار الکتریکی کرده و ذرات باردار را جذب صفحاتی با بارهای مخالف می‌کنند. تمام فیلترهایی که به آنها اشاره شد، فقط ذرات را از هوا می‌گیرند.

نکاتی درباره‌ی فیلترها و تمیز کننده‌های هوا
فیلترهایی که در سیستم‌های تهویه‌ی مرکزی استفاده می‌شوند، باید از پُر بازده‌ترین انواعی باشند که سیستم می‌تواند با آن راه اندازی شود. “CADR” یا میزان تحویل هوای تمیز شاخصی است که به وسیله آن، میزان توانایی فیلترها برای تمیز نگه داشتن و جذب آلاینده‌ها مشخص می‌شود. نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که اگر میزان تبادل هوای داخل و خارج زیاد باشد و یا محیط داخلی ساختمان کثیف باشد و یا اینکه منابع اصلی تولید آلودگی در محیط داخلی باشد، استفاده از فیلترها چندان تأثیری نخواهد داشت.

فهرست