غبارگیر جت پالس چیست؟ معرفی و بررسی عملکرد

 

غبارگیر جت پالس چیست؟ معرفی و بررسی عملکرد

غبارگیر جت پالس
 یکی از انواع مختلف بگ هاوس برای کنترل آلودگی هواست که به منظور جمع‌‌آوری گرد و غبار و گازهای مضر مانند دی اکسید گوگرد در محیط‌‌های صنعتی به کار گرفته می‌‌شود. معمولا به منظور تمیزکاری غبارگیر جت پالس، این بگ فیلتر از محل خود جابجا نمی‌‌شود و کیسه‌‌های غبارگیر به صورت ردیفی تمیز می‌‌شوند. این کار درست در زمانی انجام می‌‌شود که یک تایمر به صورت سریع شروع به شلیک هوای تمیز از طریق یک دریچه بازکننده می‌‌کند. لوله‌‌ای که در هر ردیف کیسه غبارگیر جت پالس قرار دارد، هوای فشرده شده را با خود حمل می‌‌کند. در واقع، لوله دارای نازلی در بالای هر کیسه است که هوا را مستقیماً به داخل آن هدایت می‌‌کند.
برخی از سیستم‌‌ها، هوا را از طریق دریچه‌‌ای کوتاه هدایت کرده تا هوای اضافی را تمیز کنند. غبارگیر جت پالس تنها برای چند دهم ثانیه جریان گاز را متوقف و قطع می‌‌کند. با این حال، در اثر برقراری مجدد جریان رو به جلو، اکثر گرد و غبار چسبیده به کیسه یا کیسه‌‌های مجاور بازیابی مجدد و تمیز می‌‌شوند. نقطه ضعف اصلی این کار، جلوگیری از ریزش گرد و غبار به داخل قیف می‌‌باشد، اما مزیت آن، اصلاح سریع کیک گرد و غبار است که باعث جمع‌‌آوری کارآمد ذرات گرد و غبار می‌‌شود.
لازم به ذکر است که در قسمت بالای غبارگیر جت پالس، فن‌‌های سانترفیوژی قرار دارد که در اثر فرآیند مکش، هوای آلوده را به سمت داخل محفظه هدایت می‌‌کند. از آنجا که سیستم فن در ورودی غبارگیر جت پالس قرار گرفته است، هوای ورودی پس از عبور از فن‌‌ها وارد فیلترهای کیسه‌‌ای می‌‌شود. بنابراین، ذرات گرد و غبار با اندازه بزرگتر در سطح فیلتر جمع شده آوری شده و هوای تمیز از طریق خروجی غبارگیر جت پالس خارج می‌‌شود. سپس، ذرات گرد و غبار متصل شده به سطح کیسه فیلتر غبارگیر، بوسیله هوای فشرده تامین شده توسط سیستم غبارگیر جت پالس (نصب شده در بالای فیلتر کیسه‌‌ای) از یکدیگر جدا می‌‌شوند. قابل ذکر است که این هوای فشرده در یک زمان مشخص از طریق باز کردن شیر دیجیتالی و رها کردن هوای پر فشار، به سطح داخلی فیلتر كیسه‌‌ای برخورد می‌‌كند.
بدین ترتیب، در اثر شوک ناشی از هوای فشرده، ذرات گرد و غبار چسبیده به کیسه فیلتر در قسمت پایین غبارگیر جت پالس جمع‌‌آوری شده و به کمک دریچه در مدت زمانی بسیار کوتاه تخلیه می‌‌شوند. بدین ترتیب عملیات جمع‌‌آوری گرد و غبار موجود در هوا بوسیله غبارگیر جت پالس به اتمام می‌‌رسد.

 

غبارگیر جت پالس چیست؟

غبارگیر جت پالس چیست؟

اجزای مختلف غبارگیر جت پالس و بررسی عملکرد آن

غبارگیر جت پالس دارای شش بخش اصلی کیسه فیلتر غبارگیر، شیرهای دیجیتالی برای تنظیم هوای فشرده، صفحه مشبک، لوله‌‌های هدایت کننده هوا به سمت کیسه‌‌های غبارگیر، محفظه و نازل ورودی گاز آلوده به داخل فیلتر غبارگیر و خروجی گاز تصفیه شده از آن می‌باشد. مفهوم اصلی فیلتراسیون فابریک توسط غبارگیر جت پالس از مدتها قبل آغاز شده و برای جدا کردن مواد جامد از جریان هوا و گاز، همچنان معتبر و کاربردی است. کیسه‌‌های پارچه‌‌ای لوله‌‌ای شکل  به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می‌‌شوند. این کیسه‌‌های فیلتر غبارگیر به صورت عمودی درون یک محفظه قرار می‌‌گیرند. همچنین، به منظور جلوگیری از ریزش تحت خلا یا فشار، این کیسه‌‌ها توسط قفس‌‌های فلزی مجهز به منافذ نگهداری می‌‌شوند. گاز آلوده ابتدا وارد غبارگیر جت پالس شده و پس از عبور از کیسه‌‌های فیلتراسیون، هوای تمیز از سمت نازل خروجی به بیرون هدایت می‌‌شود. ذرات گرد و غبار بر روی کیسه‌‌های جمع شده و در صورت افزایش ضخامت کیک گرد و غبار، نیاز به عملیات تمیز کردن کیسه‌‌ها می‌‌باشد.  غبارگیر جت پالس را می‌‌توان به طور مداوم و بدون ایجاد وقفه در خط تولید با هدایت پیوسته هوای فشرده به داخل محفظه تمیز کرد. بگ فیلتر  جت پالس به عنوان فیلترهای معمولی قابل استفاده در صنایع مختلف شناخته می‌‌شد. طراحی جدید ارائه شده برای غبارگیر جت پالس ضد گرد و غبار، افزایش عمر کیسه‌‌های فیلتر، سطوح انتشار کمتر، افت فشار پایین‌‌تر، مصرف انرژی کمتر، نسبت هوا به پارچه بالاتر به همراه سطوح عملکرد بهتر و فضای مورد نیاز کمتر را به دنبال داشته است.  برای غبارگیر جت پالس این امکان وجود دارد که به صورت سفارشی و بر اساس نیازهای کاربردی مختلف تهیه شود. فیلترهای Pulse Jet Bag در مکان‌‌هایی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند که مقدار جریان هوا زیاد باشد. از طرف دیگر، قابلیت استفاده از آن برای محیط‌‌هایی با درجه حرارت بالا بسیار دشوار است. در ادامه این متلب با مزایا و معایب غبارگیر جت پالس بیشتر آشنا خواهید شد. لطفا تا انتهای متن ما را همراهی بفرمایید.

دیاگرام بگ هاوس جت پالس

دیاگرام بگ هاوس جت پالس

مزایا و معایب غبارگیر جت پالس

یکی از مهمترین مزایای غبارگیر جت پالس، قابلیت امکان تمیزکاری در زمان آنلاین بودن فرآیند تولید است. همچنین، بگ هاوس  جت پالس نسبت به بگ هاوس شیکر یا هوای معکوس به صورت کامل‌‌تری تمیز می‌‌شود. ماندگاری بیشتر کیسه غبارگیر جت پالس نسبت به سایر روش‌‌ها از دیگر نقاط قوت این روش تمیزکاری است. در این مدل از بگ هاوس، عملیات با افت فشار کمتری انجام شده و نیز بگ فیلتر  جت پالس نیاز به فضای کمتری دارد. علاوه بر موارد فوق، از جمله مهمترین مزایای غبارگیر جت پالس می‌‌توان به بازدهی بالا، هزینه‌‌های عملیاتی پایین، ماندگاری بالای کیسه‌‌های فیلتراسیون و قابلیت مقاومت در مقابل گازها و ذرات قابل اشتعال اشاره کرد. علیرغم مزایای بیشمار غبارگیر جت پالس، این فیلترها دارای معایب و محدودیت‌‌های مختلفی نیز می‌‌باشند. در ادامه این مطلب به مهمترین نقاط ضعف بگ فیلتر  جت پالس اشاره شده است.

لازم است بدانید که غبارگیر جت پالس برای انجام عملیات غبارگیری به استفاده از هوای فشرده خشک نیاز دارد. همچنین این مدل از بگ فیلتر، برای دماهای بالاتر به پارچه‌‌های مخصوصی احتیاج دارد. به همین خاطر، غبارگیر جت پالس به منظور استفاده برای گازهای ورودی با درجه حرارت بالا دارای محدودیت‌‌ می‌‌باشد.‌‌ هرچند بگ فیلتر  جت پالس بازدهی بالایی دارد، اما عملکرد آن به انتخاب صحیح فیلتر و رعایت نکات مهم و ضروری در هنگام نصب آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، عملکرد ضعیف غبارگیر جت پالس می‌‌تواند ناشی از اشکال در سیستم غبارگیری کیسه‌‌ها و نصب نادرست تجهیزات باشد. در واقع، چنانچه ظرفیت هاوس بگ  جت پالس نسبت به ناحیه غبارگیری پایین‌‌تر باشد، احتمال کاهش بازدهی و عملکرد نامناسب فیلتر وجود دارد. علاوه بر این، استفاده از کیسه فیلتر هوای نادرست و بالابودن میزان رطوبت گاز ورودی، کاهش کارآیی غبارگیر جت پالس را به دنبال دارد. در واقع، این نوع از بگ فیلتر، قابلیت تحمل میزان بالایی از رطوبت هوا و یا رطوبت زیاد موجود در گازهای ورودی را ندارد. بنابراین، بازدهی کم غبارگیر جت پالس در مقابل گازهای مرطوب، از مهمترین نقاط ضعف سیستم عملکردی این بگ فیلتر است.

مکانیزم تمیزکاری غبارگیر جت پالس

مکانیزم تمیزکاری غبارگیر جت پالس

فهرست